deprimerande inlägg


Jag har det tufft ibland. Men så är det att vara nybliven mamma.
Det är inte så att det handlar om att jag inte får sova om nätterna eller något sånt..
Det kan jag hantera. Det ingår liksom att vara mamma.
Bebisar sover inte när man vill, dom är inte glada hela tiden..
Dom skriker mycket..
Men det kan jag ta. Så är det liksom.
Det är tufft vissa nätter då hon bara vägrar sova och jag får ligga vaken..
Det är jobbigt när hon skriker för att hon har ont pga hennes tänder.
Men så är det.
Man kan inte välja bort dom jobbiga bitarna, det bara är så.
Och dom som förväntade sig guld och gröna skogar när bebisen kom..
Skit ner er .. Ni borde veta bättre.

Det jag har det som tuffast med är ammningen.
Jag kan amma, men hon får inte i sig den näring som hon ska.
Hon mår dåligt när hon ammar. Jag mår dåligt när jag ammar.
Jag trivs inte med det.. Blir stressad och vill bara att det ska vara över.
Kan inte njuta och ha den där mysiga amnings stunden som alla talar om.
Jag kan inte ge min dotter den näringen hon behöver..
Och pga det mår jag skit. Pga det så har jag svårt att acceptera henne som min dotter.
Jag ser henne bara som ett ansvar.
Jag känner mig så jävla värdelös som mamma som inte kan amma henne.
Som inte kan njuta utav att se min dotter le eller när jag hör henne jollra så sött.
Det är inte så att jag inte kan se henne som min dotter. Det gör jag.
Men hon känns inte som MIN.
Kan mysa, prata och leka med hennes små fötter..
Men hon känns inte som MIN..

Det har blivit lättare nu.. Började ju med ersättningen.
Och nu kör jag bara på den sen 2 dagar tillbaka.
Och när jag ger henne flaskan så kan jag äntligen koppla av, njuta lite granna.
Prata och mysa med henne när hon äter.
Har börjat känna moders känslor. Samma som jag hade när hon kom.
Kan skratta och vara glad så fort jag ser hennes nästan tandlösa leende.
Kan äntligen sjunga från hjärtat och pussa på henne av lycka och inte för att jag känner
att jag måste för att jag är hennes mamma.

Men känslan att vara värdelös som mamma försvinner inte..
Och att Jonny har sagt att han var besviken för att jag slutar amma hjälper inte.
Han är besviken på mig. Det betyder att jag är dålig som mamma..
Jag kan inte rå för mina känslor.
Jag vet att det inte är mitt fel & att jag inte är värdelös.
Men hjälpa att känna mig så misslyckad.

Jag hoppas det blir lättare nu.
Jag hoppas att jag kan börja leva som en mamma och inte bara i en roll..

Jag hoppas det är någon där ute som förstår mig..

Om inte så vill jag tacka min syster Sussie som har hjälpt mig så enormt mycket
under den här tiden. Allt har kommit så fort. Det överväldigade mig.
Jag blev gravid, födde, fick en dotter som jag ville ge världen men så
började allt bli kaos.. Hon skrek för magknipet, hon skrek för tänderna..
Hon små åt hela tiden. Jag kunde inte koppla av och vart stel och stressad istället..
Jag kunde inte ge henne det hon egentligen skulle må bäst utav.

Men nu, tack vare min systers stöd och hjälp börjar det lätta..
Tack Sussie för att du finns!


Kommentarer
Postat av: Kattfan

Det är inte ovanligt att känna så, gumman. Att mammarollen ser så självklar och underbart hela tiden på tv, i böcker och som säger är bara lögn. Mågna har det faktiskt svårt, precis som du beskriver det. JAg hoppas du känner dig bättre snart och jag Lovar dig, du är inte en dålig mamma. <3

2009-11-23 @ 17:06:20
URL: http://kattfanskap.blogg.se/
Postat av: Kattfan

Jag vet, men även om tankarna håller sig kvar så är det alltid något i allafall.

2009-11-23 @ 17:34:23
URL: http://kattfanskap.blogg.se/
Postat av: Rebecca

älskade hjärtat, du är en alldeles underbar mamma oavsett om du ammar eller inte. Kärleken till sitt barn sitter inte i amningen, det sitter i hjärtat. Allt är nytt, omtumlande. Ingen klandrar dig för att du känner som du gör. Tids nog känner du att hon är din dotter, men stressa inte på det. Låt det ta den tid det tar. Du klarar det jätte bra. Och glöm aldrig att jag finns vid din sida om du vill prata. Älskar dig <3

2009-11-23 @ 17:55:47
URL: http://bekizzens.blogg.se/
Postat av: viola claesson

hej... känner så väl igen mig i det du skriver. kände mig så värdelös som vart tvungen att sluta amma Linnea när hon var runt 2-3 månader. i mitt fall var det dels att jag hade för mycket mat som gjorde att hon fick kolik, sen blev hon förkyld och kunde inte suga ordentligt på ca 3 veckor så det blev lättare med ersättning! och inte är man sämre mamma för det! du e ju en bra mamma som hellre ser att du/ni båda kan njuta av matstunderna. tröst kramar från en som förstår!

2009-11-23 @ 22:06:29

skriv en rad eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0