Gravid V. 14


Uträkning utgår från dagen datum: Fre 17 april
Du är på dag: 101 av 280
Du är i vecka: 15
Du har gått: 14 veckor och 2 dagar
Du är i månad:
Du är i trimester:
Beräknat förlossningsdatum:
Tis 13 Oktober 2009
Antal dagar kvar till BF: 179 dagar


Mamman
Den trötthet du känt i början av din graviditet kan börja avta och du börjar känna dig piggare igen.
Huden på magen tänjs ut.
Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen,
kvinnor kan få en vertikal mörk rand från navel och nedåt samt få mörkare bröstvårtor.
Din livmoder är nu ungefär lika stor som en grapefrukt.

Bebisen
Nu är bebisen ca 9 centimeter lång och väger ca 43 gram.
Nu växer kroppen fortare än huvudet. Denna vecka kommer den papperstunna huden att täckas med
den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och förvinner vanligtvis innan bebisen föds.
Det går att se individuella ansiktsuttryck. Nu kan man även se barnets kön.
Matsmältningsprocessen har börjat komma igång och barnet sväljer fostervatten och kissar.
När barnet sväljer fostervattnet händer det ibland att det får hicka.
Ögonbryn börjar växa och kring den här tiden kan fortret gripa,kisa, rynka på ögonbrynen och
grimasera. Den kanske till och med kan suga på tummen
.




Övrigt
Sexlusten ökar hos många mellan fjärde och sjunde månaden.
Det har att göra med att betydligt mycket mer blod cirkulerar i kroppen och att könsorganen är mer
känsliga för stimulans.



____________________________________________________________________________________________


Litet tillägg från mig då ..
För det första så har mitt illamående förvunnit ..SKÖNT.
Men känner mig inte så värst mycket piggare.
Anledningen till att jag räknar att jag är i vecka 14 är för att jag inte anser att jag är i vecka 15 först
den veckan kommer. Vilket är varje onsdag ;)
Så enligt mig är jag i vecka 14+2.

Annars så var det inte så mycket mer.

Trevlig kväll!!


Kommentarer
Postat av: Katt

supersöt design :D (jag fick trycka f5 några gånger innan den ville synas, men jaja :P)

2009-04-18 @ 13:50:58
URL: http://kattfanskap.blogg.se/

skriv en rad eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0